Gepubliceerd op maandag 26 april 2021 0 u.

Het probleem van vrachtverkeer op de Westlaan is al langer gekend. Ter hoogte van de kanaalbrug is er heel wat zwaar sluipverkeer vanuit of naar de industriezone.

We gaan even terug in de tijd. In 2007 werd het op- en afrittencomplex 26bis op de E313 in gebruik genomen en werd de industriezone ontsloten via de autosnelweg. Daarnaast kwam er ook een zone met tonnagebeperking van 3,5 ton uitgezonderd plaatselijke bediening in de Westlaan. In 2018 plaatsten we er een hoogteportiek, omdat de tonnagebeperking ontoereikend was. Deze actie kwam samen met extra signalisatie op strategische locaties en sensibilisering via onze communicatiekanalen en via de werkgroep Ondernemers Lummen & Heusden-Zolder (OLHZ). Ondanks onze inspanningen leverde het helaas geen gepast antwoord.

De aankoop van een ANPR-camera is een investering van € 75 000. Elke vrachtwagen die het verbod negeert, wordt automatisch gedetecteerd door de camera en mag per direct een GAS-boete van 58 euro verwachten. Bovendien zal deze camera deel uitmaken van het nationale ANPR-netwerk en kan ze helpen in het opsporen en onderscheppen van geseinde, gestolen of niet-verzekerde voertuigen.

Enkel hulpdiensten, takeldiensten, bussen van De Lijn en bussen voor leerlingen- of werknemersvervoer krijgen toegang en worden automatisch uit het systeem gehaald. Inwoners kunnen eveneens om een uitzondering vragen. Denk bijvoorbeeld aan een landbouwer die niet anders kan dan deze route te volgen naar zijn veld aan de andere kant van de kanaalbrug. Zij vragen vanaf september een vergunning aan via mobiliteit@heusden-zolder.be. De gemeentelijke mobiliteitscel bekijkt en evalueert elke aanvraag.

De ANPR-camera zal in het najaar actief zijn. Plaatsing is voorzien na de werken aan de brug. Onze actie zal ongetwijfeld bijdragen tot een verkeersveilige en leefbare dorpskern in Viversel.