Gepubliceerd op maandag 24 juni 2019 17.57 u.
Mix van sprekende beelden met sterke inhoud

Het gemeentebestuur streeft er voortdurend naar de communicatie met haar inwoners te optimaliseren en uit te breiden. De voorbije jaren werd gedrukte media aangevuld met digitale kanalen, zoals Facebook of Twitter. Sinds kort hoort ook videoverslaggeving in dat rijtje thuis, onder de noemer #vanhtotz in beeld.

Met de videoverslaggeving brengen we activiteiten of initiatieven van onze diensten in beeld. Dat kan gaan van een sfeerverslag van het jaarlijkse wereldfeest tot wat meer duiding over een bepaald project zoals bijvoorbeeld het Scholenplan met Route2school. De focus ligt vooral op items die relevant zijn voor onze inwoners, maar er is zeker ruimte voor wat meer luchtige stukken. Suggesties voor eventuele reportages zijn zeker welkom. Let wel: het is niet de bedoeling om elke activiteit van elke vereniging in beeld te brengen. Daarvoor beschikken zij in de meeste gevallen over hun eigen kanalen.

Naast video besteden we ook meer aandacht aan foto’s. Een goed, kwalitatief beeld draagt bij aan het verhaal wat we willen vertellen. Naast de redactie van teksten is bepalen van de juiste foto minstens even belangrijk. Team Communicatie kan daarbij gelukkig op de hulp rekenen van een vast team van fotografen. Zowel onze fotografen als cameraman zijn steeds herkenbaar aan hun identificatie die ze zichtbaar dragen. Kom je liever niet in beeld, spreek ze er gerust over aan. Ook een handig weetje: op elke locatie waar een gemeentelijke activiteit plaatsvindt, informeren we bezoekers dat er foto’s worden gemaakt voor onze publicaties.

Je kan de reportages allemaal bekijken op onze gemeentelijke website of via onze sociale mediakanalen, zoals de Facebook-pagina of YouTube. Deze nieuwe aanpak biedt absoluut een meerwaarde voor onze inwoners. Maar wees gerust, we blijven natuurlijk inzetten op onze gedrukte media. De ware kracht van goede communicatie schuilt immers in de combinatie van de twee.

Sociale media steeds populairder
Het meer inzetten op kwalitatief beeldmateriaal werpt ook zijn vruchten af in onze sociale media. Onze video’s en fotoreportages worden gretig geliket of gedeeld en we zien het aantal volgers dagelijks stijgen. De teller voor onze Facebookvolgers staat momenteel op 3110, voor Twitter is dat 1425. Ook op Instagram naderen we de kaap van 1000 volgers en kunnen foto’s van Heusden-Zolder bekeken worden onder de hashtag #vanhtotz.