• Zet in op een actieve verplaatsing naar school. Naar school fietsen of wandelen is de ideale ontspanning voor of na school. Is het de eerste keer dat je de weg naar school aflegt? Oefen dan al een keertje in de vakantie.

  • Zorg voor gezonde tussendoortjes in de voor- en namiddag. Geen inspiratie? Een portie vers fruit, zoals een appel, (geschilde) sinaasappel, banaan, mandarijntje, aardbeien, bosbessen smaakt altijd. Of wat denk je van gedroogde vruchten zoals pruimen, abrikozen, rozijnen, amandelen, cashewnoten, pinda's, walnoten, hazelnoten, … ?

  • Kinderen hebben genoeg energie nodig om te leren en te spelen. Met een gezonde brooddoos komen ze moeiteloos de dag door. Maar hoe zorg je daarvoor? Naast een gezonde, lekkere inhoud denk je best ook aan een goede verpakking en het aantrekkelijk maken van hetgeen erin zit!

  • Water is de beste keuze, en dat kan perfect kraantjeswater zijn. Let wel op indien je nog loden leidingen hebt, dan is kraantjeswater geen goede keuze. Op heel wat scholen kunnen kinderen hun drinkfles ook gewoon bijvullen aan de kraan of een tappunt. Met een drinkfles denk je ook aan het milieu, twee vliegen in één klap!

  • Kleutertjes krijgen meestal nog wel wat beweging in de klasjes, maar naarmate kinderen ouder worden neemt hun zitgedrag én schermtijd toe! Bespreek gerust met de leerkracht, school of ouderraad in welke mate bewegingstussendoortjes worden aangeboden tussen of tijdens de lessen. Yoga- en ademhalingsoefeningen zijn prima, voor lichaam en geest. Nadien zijn de leerlingen zelfs productiever. Er is dus geen reden om dit als ‘verloren’ tijd te interpreteren.