Gepubliceerd op donderdag 13 februari 2020 14.22 u.
Participatietraject in Bolderberg

Op dinsdagavond 11 februari vond in Bolderberg de tweede werksessie plaats van het participatietraject. Inwoners gingen samen op zoek naar oplossingen voor een verkeersveilige buurt. Hierbij stonden de vragen ‘Hoe maken we van de hele bloemenwijk een aangename en rustige woonwijk zonder sluipverkeer?’ en ‘Hoe creëren we veilige en kindvriendelijke fietsverbindingen tussen de school, sportclub, jeugdbeweging en de verschillende woonkernen in Bolderberg?’ voorop.

Tijdens deze tweede sessie werkten de aanwezigen verder op de verschillende ideeën van het voorgaand overlegmoment en tekenden ze verdeeld in verschillende werkgroepen concrete ontwerpen uit. Op het einde van de avond werden de voorstellen uit de verschillende werkgroepen samengebracht tot een samenhangend verkeersplan, met maatregelen voor de hele wijk.

Over onderstaande maatregelen was er een algemene consensus:

  • poorteffect aan toegang naar de woonwijk
  • zone 30 en plaatselijk verkeer in de wijk
  • versmallingen op de sluiproutes en schoolroutes
  • fietsverzamelpunten in de wijk
  • inrichten fietsstrook in Irislaan
  • accenturen fietsroute naar school
  • poorteffect en beveiligde oversteekplaats in Zandstraat
  • accentueren fietspad Zandstraat

De verschillende maatregelen krijgen een testfase van zo’n 4 maanden. Het lokaal bestuur richt alles in met verplaatsbare materialen, om zo bij te sturen waar nodig. Na evaluatie wordt een definitieve inrichting voorzien. Dankzij deze manier van werken komt er binnenkort een gedragen en goede oplossing inzake verkeersveiligheid.