Ruim 1 op 4 inwoners (28%) ervaart woninginbraak als een probleem, en bijna 1 op 5 (19%) maakt zich zorgen over diefstal rond het huis – zoals gestolen tuinmeubels, ladders of fietsen. Hoewel de meeste inwoners zich over het algemeen veilig voelen, leeft de bezorgdheid duidelijk.
Met een goede inbraakbeveiliging kan je veel risico’s beperken: denk aan buitenverlichting, stevige sloten, een afsluitbare tuinpoort of een tijdschakelaar. Ook een cameradeurbel of sensorverlichting maakt je woning en tuin minder aantrekkelijk voor dieven. De politie biedt op aanvraag bovendien gratis vakantie- en afwezigheidstoezicht aan: tijdens je afwezigheid komt een patrouille regelmatig langs. En bekijk ook deze praktische tips voor inbraakbeveiliging om ongewenste gasten buiten te houden.
1 op 7 inwoners (14%) maakt zich zorgen over beschadiging van voertuigen, en 15% noemt fiets- of stepdiefstal een aandachtspunt. Vooral aan stations, scholen en winkelcentra is het belangrijk om fietsen stevig vast te maken en voertuigen leeg achter te laten. Gebruik een slot en parkeer op goed verlichte plaatsen. Voorkom diefstal door je fiets te registreren via mybike.belgium.be, het officiële platform van de federale overheid en de gewesten. Identificeer je fiets met een anti-fraude sticker, gekoppeld aan je gegevens. Het platform is volledig gratis en legt stap voor stap uit hoe het werkt.
Positief is dat meer dan 90% van de inwoners zich geen zorgen maakt over zakkenrollerij, autodiefstal of diefstal uit auto’s. Toch blijft waakzaamheid belangrijk, zeker op drukke plaatsen of tijdens evenementen. Let op voor gauwdieven! Een gesloten handtas, een goed opgeborgen smartphone of portefeuille en een alerte houding kunnen veel ellende voorkomen.

Bijna 1 op 3 inwoners (30,8%) voelt zich soms tot vaak onveilig. Daarbij zijn de verschillen tussen mannen en vrouwen opvallend: bij vrouwen voelt meer dan 4 op 10 (40%) zich soms, vaak of altijd onveilig, terwijl dat bij mannen slechts 21% is. Deze tendens sluit aan bij de bredere resultaten van de Federale Veiligheidsmonitor.
De cijfers zijn gebaseerd op 461 respondenten: 228 mannen, 232 vrouwen en 1 persoon die zich als ‘andere’ identificeerde. Deze persoon gaf aan zich altijd onveilig te voelen. Hoewel het om een enkel individu gaat en er dus geen algemene conclusies uit kunnen worden getrokken voor deze groep, wijst dit wel op het belang van aandacht voor minderheidsgroepen en hun specifieke ervaringen met (on)veiligheid in de publieke ruimte.
Toch is het positief dat het algemene veiligheidsgevoel in Heusden-Zolder beter scoort dan het Belgisch gemiddelde. Op federaal niveau geeft 10% van de respondenten aan zich vaak of altijd onveilig te voelen. In Heusden-Zolder is dat slechts 7,6%. Toch scoort Heusden-Zolder iets minder goed dan het Limburgs gemiddelde: in Limburg voelt 36% van de vrouwen zich soms of vaker onveilig, tegenover 40% in onze gemeente.
We blijven als lokaal bestuur inzetten op maatregelen die het veiligheidsgevoel versterken, zeker voor groepen die zich vaker onveilig voelen in de openbare ruimte. Denk aan betere straatverlichting, zichtbare én discrete politiepatrouilles, en de oprichting van Buurtinformatienetwerken.

Steeds meer inwoners krijgen te maken met digitale oplichting of cybercriminaliteit. Bijna 1 op 2 inwoners (50%) werd al benaderd via een poging tot phishing – via e-mail, sms, WhatsApp of sociale media. In 21% van de gevallen ging het zelfs om een effectieve oplichting via internet. Bijna 6% van de respondenten gaf aan dat de phishingpoging ook echt gelukt was.
Ook hacking van smartphones, tablets of computers komt voor: 7% werd hiermee geconfronteerd. En hoewel woninginbraak slechts bij 1,7% van de inwoners gebeurde, is poging tot digitale inbraak dus duidelijk een groter risico geworden.
De tactieken van oplichters worden steeds slimmer en persoonlijker. Ze doen zich voor als je bank, een vriend(in), een webshop of een overheidsdienst, vaak met overtuigende berichten en nepwebsites. Wees alert voor verdachte berichten via sms, mail of sociale media. Op www.safeonweb.be staan duidelijke tips, herkenbare voorbeelden en actuele waarschuwingen rond phishing en internetfraude.
Toch slachtoffer? Snel reageren is cruciaal! Doe aangifte. Bel 011 450 111 (of 101 buiten kantooruren) en verwittig je bank of Card Stop (078 170 170). Bewaar alles wat relevant kan zijn als bewijsmateriaal: berichten, afdrukken van gesprekken, verdachte profielen (e-mail, social media, gsm-nummer …) of rekeningnummers. Hoe meer info je meebrengt naar je aangifte, hoe beter we kunnen optreden.

