Gepubliceerd op maandag 5 november 2018 16.28 u.
Zoals vele dagelijkse weggebruikers al een tijdje hebben vastgesteld, lopen de werken aan de kanaalbrug op de E314 vertraging op. Die wordt veroorzaakt door problemen bij het aanbrengen van de waterdichtingslaag op het brugdek. Een kantwissel volgt dan ook ten vroegste begin volgend jaar.

Sinds juni 2017 verhoogt De Vlaamse Waterweg nv samen met het Agentschap Wegen en Verkeer de twee bruggen van de E314 over het Albertkanaal in Heusden-Zolder. De verkeershinder blijft er beperkt door het installeren van een tijdelijke stalen brug. Het verkeer kan zo vlot in beide richtingen blijven rijden.

Kwaliteit primeert bij essentiële verbindingsschakel

Sinds afgelopen zomer wordt er gewerkt aan het aanbrengen van een nieuwe waterdichtingslaag op de noordelijke brug, de zogenaamde ‘rok’. Die moet voorkomen dat er water en dooizouten in het betonwerk van de brug sijpelt, en ze is dus cruciaal voor een duurzame toekomst van de pas verhoogde brug.

Het aanbrengen van de uitvullaag op het betondek bovenop de brug verloopt moeizaam. Op die laag komt later de roofing, net zoals bijvoorbeeld bij een plat dak van een woning. De tot nu toe aangebrachte stukken leverden niet het gewenste resultaat. Een gerechtsdeskundige zoekt samen met de aanbestedende overheden, aannemers en leverancier naar een duurzame oplossing.

Voor De Vlaamse Waterweg nv en het Agentschap Wegen en Verkeer primeert de kwaliteit van het geleverde werk. Op een gemiddelde werkdag rijden er immers meer dan 40.000 voertuigen in elke richting over deze bruggen. Ze vormen een essentiële, verbindende schakel tussen Limburg en de rest van Vlaanderen.

Planning loopt onvermijdelijk uit

De uitvoering op de brug wordt nauwgezet opgevolgd. Er wordt dus zorgvuldig verder gewerkt om de kwaliteit van het eindresultaat te bewaken. Het staat vast dat de planning onvermijdelijk uitloopt door deze onvoorziene omstandigheden. Men mikt er nu op om eind 2019 klaar te zijn met de verhoging van de bruggen.