Gepubliceerd op donderdag 14 mei 2020 16.23 u.

Het coronavirus had de laatste weken onze dienstverlening in een wurggreep en we mochten enkel inzetten op prioritaire dienstverlening. Daar komt vanaf maandag 18 mei verandering in. Het gemeentehuis en het Sociaal Huis openen terug hun deuren voor het brede publiek. Om de veiligheid van zowel bezoekers als medewerkers te garanderen, werken deze locaties met enkele spelregels.

Het principe van werken op afspraak blijven we hanteren. In tegenstelling tot een tijdje geleden, helpen we je verder met alle vragen en niet enkel met prioritaire dossiers. Belangrijk is natuurlijk om op voorhand een telefonische afspraak te maken via 011 80 80 80 voor het gemeentehuis en 011 45 61 50 voor het Sociaal Huis. Een afspraak online inboeken kan pas vanaf 1 juni.

Een bezoek aan onze loketten ziet er voortaan anders uit. Aan de ingang wacht een medewerker je op en controleert of je afspraak in orde is. Hij vraagt je om je handen te desinfecteren en om een mondmasker te dragen. Wie geen mondmasker bij heeft, krijgt van ons een wegwerp-exemplaar. In onze gebouwen is het belangrijk om voldoende afstand te bewaren en onze signalisatie te volgen. Alle loketten van het gemeentehuis verhuizen ook tijdelijk naar de gelijkvloerse verdieping. De collega’s van Team Burger krijgen gezelschap van alle andere teams in het gemeentehuis. Deze teams krijgen een tijdelijk loket in onze raadzaal.

Heb je geen afspraak, dan verwijst onze medewerker je door naar onze snelbalie. Onze medewerkers plannen voor jou zo snel mogelijk een afspraak in. Bovendien kan je aan onze snelbalie ook terecht voor huisvuilzakken, geschenkkaarten en toeristische kaarten. Hiervoor is er uiteraard geen afspraak nodig. Let wel op, betalen kan enkel via bancontact.

De voorbije weken en dagen was het dan ook alle hens aan dek om de eerste locaties op een veilige manier toegankelijk te maken voor zowel bezoekers als onze collega’s. Aanbrengen van signalisatie, verdelen van voldoende handgel, het tijdelijk verplaatsen van loketten of het verhuizen van onze telefooncentrale … alles werd gedaan om conform de opgelegde maatregelen jullie terug te zien. Ook in de backoffices kregen alle collega’s instructies rond handhygiëne, het gebruik van mondmaskers en afspraken inzake vergaderen.

De komende weken bekijken onze teams hoe we volgende locaties kunnen aanpakken. Maar uiteraard staat veiligheid voorop. Een locatie wordt pas geopend wanneer alle aanpassingen afgevinkt zijn van het lijstje.